Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Ellebjerg skifter navn til København Syd (Generelt)

af Rørvig Station, 31/1 2022, 15:58 (607 dage siden) @ Per Holm

Fra mit perspektiv er det vigtigere at stationen bliver bygget færdig. Men det har vist meget lange udsigter.


Mon det sker inden for de første 100 år?

Stationen som vi kender den idag er summen af diverse discount- og lappeløsninger som oprindelig blev anlagt til andre formål.

Så snart et af de forslag som er omtalt i Banedanmarks beslutningsgrundlag 2021-02 "Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station" er gennemført skal det nok vise sig at 2 perronspor på de to fjernbaner er for lidt - sådan er det jo gået på Ørestad - perronerne er for smalle og at adskillige sportracéer skal flyttes for at det hele kan nå sammen.

Perronerne skal ombygges til midterperroner. Men det finder man først ud af, når Metroselskabets byggeri er ved at være færdig. 5 år til hver af strækningerne. Og så et par "letbane"linjer, der også skal føres ind i bygningen. Der er fast arbejde til projektledere og ingeniører de næste 20 år.

Måske strkn. 11 (godsshunten) ender i en tunnel boret under Kongens Enghave syd for metrolinjen og kurven for strkn. 850 (Køge Bugt S-banen) rettes ud så det endelige trafikknudepunkt kommer til at ligge nogle 100'er af meter længere mod øst?

Så kan man kalde den forlagte station Ny Sjælør.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak