Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Ellebjerg skifter navn til København Syd (Generelt)

af Rørvig Station, 31/1 2022, 15:58 (977 dage siden) @ Per Holm

Fra mit perspektiv er det vigtigere at stationen bliver bygget færdig. Men det har vist meget lange udsigter.


Mon det sker inden for de første 100 år?

Stationen som vi kender den idag er summen af diverse discount- og lappeløsninger som oprindelig blev anlagt til andre formål.

Så snart et af de forslag som er omtalt i Banedanmarks beslutningsgrundlag 2021-02 "Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station" er gennemført skal det nok vise sig at 2 perronspor på de to fjernbaner er for lidt - sådan er det jo gået på Ørestad - perronerne er for smalle og at adskillige sportracéer skal flyttes for at det hele kan nå sammen.

Perronerne skal ombygges til midterperroner. Men det finder man først ud af, når Metroselskabets byggeri er ved at være færdig. 5 år til hver af strækningerne. Og så et par "letbane"linjer, der også skal føres ind i bygningen. Der er fast arbejde til projektledere og ingeniører de næste 20 år.

Måske strkn. 11 (godsshunten) ender i en tunnel boret under Kongens Enghave syd for metrolinjen og kurven for strkn. 850 (Køge Bugt S-banen) rettes ud så det endelige trafikknudepunkt kommer til at ligge nogle 100'er af meter længere mod øst?

Så kan man kalde den forlagte station Ny Sjælør.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Godstrafik pr jernbane i 1990
Godstrafik pr jernbane i 1990

I hæftet "Transportbranchen i Danmark Juli 1990" udgivet af JB Business Information, har vi fundet dette kapitel om godstransport pr jernbane som måske kan interessere en større kreds. Teksten er skrevet 10 år før DSB opgav godstransport i Danmark.

Læs mere

Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak