Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Ellebjerg skifter navn til København Syd (Generelt)

af Niels Bak, 31/1 2022, 17:40 (806 dage siden) @ mikedk2100

Togene kan så enten køre til København H (Østerport hvis man synes; m/u passagerne) hvis det er der det skal ende, eller køre i "ekspress-fart" mellem Stokholm og Hamborg/Berlin uden en tidskrævende omvej via København H. Ulempen er dog at skift til fly bliver lidt vanskelig - I virkeligheden burde det internationale tog-knudepunkt have ligget under CPH-lufthavn.


Der er vel næppe mange, som tager et internationalt nattog mod Hamburg/Berlin/Europa fra hverken Stockholm eller Oslo for at komme med en flyver i Kastrup?

Dels er nattoget langsommere end de X2000, der kører i timedrift mellem Stockholm/Malmø, og hvor en del af dem fortsætter til København H med stop i lufthavnen. Dels ankommer nattoget sent på aftenen/tidligt nat, hvor lufthavnen er delvis lukket ned for flytrafik og endelig, skal man med fly, der kun flyves fra Kastrup, så tager folk jo et fly fra Arlanda eller Gardamoen til Kastrup :-)

Nu er internationale tog jo ikke lig med nattog. En af effekterne af Femern er netop at dagtog mellem Hamborg og Sverige bliver en realistisk mulighed - og det samme bliver det for folk i Hamborg at bruge Kastrup som lufthavn, da Hamborgs egen har mere begrænset international trafik.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Jernbanebøger

Der kommer tog

Der kommer tog. Pris 270 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak