Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny Ellebjerg skifter navn til København Syd (Generelt)

af mikedk2100, 29/1 2022, 09:08 (817 dage siden) @ JesperErnst

Men du har vel styr på, om du befinder dig på Manhattan, Staten Island eller Brooklyn? Og når nu en bydel i København hedder København S, er det ret underligt at stationen København S ikke er i nærheden.

Der er så vidt jeg ved ikke en bydel, der hedder København S. Men der er et postdistrikt. Og her var min pointe, at jeg ikke tror, der er ret mange turister, der tænker på, hvilket postdistrikt stationen ligger i. Hovedbanegården ligger jo fx I postdistrikt København V (Vesterbro) og ikke i København K (City/Indre by), som vel ville være logik for en centralstation. Og der er næppe heller mange, der tænker over, at Nørreport ligger i i postdistrikt København K, som faktisk står for København København. Bydelen Christianshavn ligger også i postdistrikt København K.

Trækker vi den videre med underlige inddelinger i postdistrikter og bydele, så ligger Østerport ganske vist i postdistrikt København Ø, men bydelsmæssigt, så ligger stationen i Indre by.

Men både turister og vanlige pendlere har fundet ud af det i årtier - det er jo reelt bare at kigge på et kort. Hvor skal jeg hen, og hvor er nærmeste station. Eller at slå GPS'en til i bilen... Det finder de også ud af med stationen København Syd/København S, uden overhovedet at tænke på, at Postnord også opererer med et København S et andet sted i byen. :-D


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak