Der mangler 20 mia. kr. i Togfonden DK (Trafikpolitik)
Mener du helt seriøst at een mand er ansvarlig for jernbane strategien fra 1986 og frem? Herunder investeringerne i "en grøn transportpolitik" og senere "Togfonden"? Hvem er det i givet fald, for ham ville jeg da gerne tale med.
Timemodellen har været en vision for mange mennesker i mange år. Togfonden giver kun et forslag til finansiering af "resten" af infrastrukturen, som der ikke var råd til i tidligere forlig. Timemodellen skal gøre det muligt at få flere rejsende gennem kortere rejsetider (alle steder i den kollektive transport) gennem indførelse af Taktkøreplaner efter SBB forbillede. Taktkøreplan lyder bare noget mere kedeligt end Timemodel.
At der mangler 20 mia, er selvfølgelig skidt for Togfonden, men hvis visionen om at få flere rejsende og større effektivitet (og lavere statstilskud) for kollektiv transport stadig er gældende, bør overskriften ikke være "der mangler 20 mia i Togfonden" men snarere "Timemodellen først klar i 2040".
Den eneste fejl i forliget om Togfonden.dk er, at man satte årstal på det hele istedet for blot at prioritere rækkefølgen.