Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Der mangler 20 mia. kr. i Togfonden DK (Trafikpolitik)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 10/3 2016, 11:57 (2972 dage siden) @ andersj

Hvis man udbyder en regionaltogsstrækning så kan man være heldig at en producent har hul i produktionsplanen og kan levere på 2 år, men eller skal man regne med minimum 2-3 år for hyldevarer regionaltog og for fjerntog skal man regne med minimum 5 år medmindre man køber det eneste hyldevarer tog der findes pt. Stadler FLIRT 3.

Kære Anders

Typisk leveringstid for nye tog er omkring to år fra kontraktunderskrift, medmindre der skal nyudvikles togtyper, hvor der så anbefales tre år. De aktuelle konkrete udbud, der kører nu i Europa, har levering fra 2018 og frem.

Den eneste reelle forhindring for at få tog til Danmark er Banedanmarks Signalprogram, idet nye tog skal leveres med ETCS og ikke ATC. Til at læse ETCS baliserne skal nye tog have en STM-boks monteret på togets ETCS system. Proces for godkendelse af STM og boksens endelige godkendelse forventes i løbet af 2016. Når dette er på plads, ved producenterne, hvad der skal ind i togene, og så kan der leveres.

Når STM boksen er på plads, kan jeg levere på 24 mdr - for flere materieltyper er det markant hurtigere. Rekorden er 48 timer for et el-lokomotiv, idet vi bygger lidt til lager på løbende produktion.

Hvis der er huller i produktionsplanen (og det har de store leverandører generelt ikke), kan der leveres hurtigere (eksempelvis tilbuddet om de ti Øresundstog, der kunne leveres på 15 mdr).

Med venlig hilsen

Lasse
Salgsdirektør
Bombardier


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak