Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Der mangler 20 mia. kr. i Togfonden DK (Trafikpolitik)

af Scharfenberg, 10/3 2016, 21:28 (2971 dage siden) @ 1993matias

Det kan godt være, jeg spørger dumt, men: Hvorfor kan man ikke få DSB til selv at udlicitere trafikken? Man går fra at have DSB som operatør til trafikudbyder, hvor man kan udbyde alle strækningerne i bunker (f.eks. som Arrivas kørsel). DSB beholder pengestrømmen, trafikken bliver udbudt, alle er glade. Eller...?

Et godt spørgsmål! En sådan konstruktion vil dog kun kunne fungere, hvis det på forhånd var bestemt, at DSB ikke selv måtte byde på nogle af strækningerne overhovedet. Ellers ville DSB skulle vurdere sig selv og ville derfor være inhabil. Det var derfor, man oprettede Trafikstyrelsen i 2003 - bl.a. for at kunne varetage konkurrenceudsættelsen/udliciteringen af Kystbanen fra 2009. Dermed undgik man som med den første Arriva-kontrakt, at Transportministeriet og dermed DSB's ejer skulle vurdere, om statens eget selskab eller andre operatører skulle vinde kontrakten.

Men du rammer hovedet på sømmet: Hvorfor kan DSB ikke blive jernbanens Movia?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MZ1424Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak