Der mangler 20 mia. kr. i Togfonden DK (Trafikpolitik)
Jeg tror heller ikke på elektrificering til Frederikshavn lige med det samme, men det må forventes at strækningerne til Aarhus og Aalborg samt Nordvest- og Sydbanen bliver elektrificeret indenfor en overskuelig årrække hvilket gør det ugunstigt at udbyde trafikken indtil da.
Det er da også lidt tyndt med forslag til eventuelle strækninger der kunne sendes i udbud i dag her i tråden.
Det må du hellere forklare nærmere. Hvorfor skulle man ikke kunne udbyde strækningerne som de er i dag? Driften af alle strækninger kan vel udbydes - problemet er vel at der er risiko for at statens eget selskab muligvis lægger et meget lavt bud og at staten derefter skal ind og dække tabet, plus kompensere de konkurrende bydere fordi de ikke vandt i en fair udbudsrunde.
Det har meget lidt med køreplaner, infrastruktur, vedligeholdelse og fremtidsdrømme at gøre. Den slags kan nemlig skrives ind i kontrakterne, hvis man ellers vil. Tilbage står det ideologiske i at forære statsselskabet opgaven uden prissammenligninger. Men det er jo netop politik.