Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Der mangler 20 mia. kr. i Togfonden DK (Trafikpolitik)

af Peter Christensen, 10/3 2016, 09:00 (2972 dage siden) @ Scharfenberg

Andre operatører skal overholde samme udbudsregler som DSB og kan næppe nå at have nye tog klar hurtigere end DSB.

Pladder og vrøvl.
Fra kontraktunderskrift til levering vil der gå 1-2 år (lidt efter tog og/eller leverandør).
Det springende punkt er: hvor lang tid tager de interne øvelser i DSB? Det ved ingen og heller ikke DSB - desværre!
Min påstand er at hvis en organisation VED hvad den vil og hvad mulighederne er, så kan et udbud laves på 1 år.
Ergo, om 3 år kunne de første nye tog banke på døren.
Men bare roligt - sådan går det ikke. Konsulenthusene skal lige suge DSB tør og politikerne rodes ind i sagen. Det sidste kunne blive et problem, for med et folketingsvalg i utide, så udskydes enhver beslutning/behandling til efter valget. Så er der folketingets ferie (fra omkring juni til oktober) - der sker heller ikke noget.
Og pludselig tager det M E G E T lang tid.....og meget af det "fedt" (tidsspilde) kan andre operatører udgå.

Desværre er jeg ved at se tegn på at DSB begynder at interessere sig mere for processen end udfaldet. Dét kan blive rigtig farligt når den nødvendige faglige viden ikke er tilstrækkeligt tilstede - ikke mindst når det kombineres med "politisk tænkning" i at beskytte sit monopol.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MH201

Jernbanebøger

Kjellerupbanen

Kjellerupbanen. Pris 390 kr.

Læs mere
Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak