Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Der mangler 20 mia. kr. i Togfonden DK (Trafikpolitik)

af LasseG, 11/3 2016, 00:57 (2971 dage siden) @ andersj

Jeg tror heller ikke på elektrificering til Frederikshavn lige med det samme, men det må forventes at strækningerne til Aarhus og Aalborg samt Nordvest- og Sydbanen bliver elektrificeret indenfor en overskuelig årrække hvilket gør det ugunstigt at udbyde trafikken indtil da.
Det er da også lidt tyndt med forslag til eventuelle strækninger der kunne sendes i udbud i dag her i tråden.

Det må du hellere forklare nærmere. Hvorfor skulle man ikke kunne udbyde strækningerne som de er i dag? Driften af alle strækninger kan vel udbydes - problemet er vel at der er risiko for at statens eget selskab muligvis lægger et meget lavt bud og at staten derefter skal ind og dække tabet, plus kompensere de konkurrende bydere fordi de ikke vandt i en fair udbudsrunde.

Det har meget lidt med køreplaner, infrastruktur, vedligeholdelse og fremtidsdrømme at gøre. Den slags kan nemlig skrives ind i kontrakterne, hvis man ellers vil. Tilbage står det ideologiske i at forære statsselskabet opgaven uden prissammenligninger. Men det er jo netop politik.


Selvfølgelig kan man udbyde alle strækninger her og nu, det vil bare blive mange gange dyrere at gøre det nu fremfor når infrastrukturen er færdig.

Kilde ?


Hvad noget helt andet er så tror jeg ikke på at man reelt sparer noget ved at udbyde trafikken til 117 forskellige operatører der så skal etablere 117 forskellige organistationer, administrationer, værksteder, driftsreserver osv. Der er jo en grund til at de mange privatbaner herhjemme har slået sig sammen for at opnå stordriftsfordele. Man kan sparer mange penge på at bestille 1 x 100 togsæt fremfor 5 x 22 togsæt og på at vedligeholde 100 af samme type togsæt fremfor 5 forskellige togsæt i 22 eksemplarer hver.

Naturligvis er der stordriftsfordele men DSBs viser jo blot at de ikke kan forvalte denne stordrift, hverken med IC4 eller Øresundstogene... Det eneste der rigtigt kører for DSB er deres S-tog.


I Tyskland klatkøber man også togsæt hver gang man vinder en strækning og en virksomhed kan stå tilbage med mange forskellige togtyper fordi kravene til de forskellige udbud er varierende. Det giver dårlig fleksibilitet, større omkostninger og ringere service til passagerene.

En meget stor del af togene er leaset... Se bare på Arriva i Danmark

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts


DSB MO568

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak