Der mangler 20 mia. kr. i Togfonden DK (Trafikpolitik)
Andre operatører skal overholde samme udbudsregler som DSB og kan næppe nå at have nye tog klar hurtigere end DSB.
Pladder og vrøvl.
Fra kontraktunderskrift til levering vil der gå 1-2 år (lidt efter tog og/eller leverandør).
Det springende punkt er: hvor lang tid tager de interne øvelser i DSB? Det ved ingen og heller ikke DSB - desværre!
Min påstand er at hvis en organisation VED hvad den vil og hvad mulighederne er, så kan et udbud laves på 1 år.
Ergo, om 3 år kunne de første nye tog banke på døren.
Hvis man udbyder en regionaltogsstrækning så kan man være heldig at en producent har hul i produktionsplanen og kan levere på 2 år, men eller skal man regne med minimum 2-3 år for hyldevarer regionaltog og for fjerntog skal man regne med minimum 5 år medmindre man køber det eneste hyldevarer tog der findes pt. Stadler FLIRT 3.
--
Mvh Anders