Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Der mangler 20 mia. kr. i Togfonden DK (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 11/3 2016, 01:09 (2971 dage siden) @ LasseG


SJ har forsøgt sig på strækningen Odense-København uden held. DSB har 3-4 afgange i timen som pendlerne frit kan vælge imellem. En evt. ny operatør skal minimum kører 1 gang i timen og være billigere end DSB. I Tyskland har flere private forsøgt at konkurrere med DB på fjerntrafikken men uden succes. Det eneste tilbageværende fjerntog er Hamburg-Köln ekspress der kører en håndfuld afgange i weekenden med museumsmateriel.
I Østrig har Westbahn succes med at konkurrere mod ÖBB på hovedstrækningen mellem Wien og Salzburg, men det har også krævet massive investeringer i nye togsæt og man har siden driftsstart i 2011 stadig knaldrøde tal på bundlinien med tab på mellem 50 og 100 mio. kr. årligt.


Men alligevel har man bestilt 9 ekstra togsæt ?

Derudover glemmer du behændigt at nævne Regiojet, LeoExpress, Grand Central, Blå Tåget, Nuovo Trasporto Viaggiatori og MTRExpress....

Fælles for de selskaber du nævner er at dem der har anskaffet nyt materiel har røde millionbeløb på bundlinien og er ejet af enten store koncerner eller rige investorer. Det kan sikkert sagtens lade sig gøre at konkurrere på strækningen Aarhus-København med nye eltog når den tid kommer, men det kræver nogle risikovillige investorer der er parate til at smide et milliardbeløb ind i projektet med en lang udsigt til udbytte. Westbahn er en succes, men netop pga. de massive investeringer er sorte tal på bundlinien stadig et godt stykke væk.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak