Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Der mangler 20 mia. kr. i Togfonden DK (Trafikpolitik)

af Scharfenberg, 9/3 2016, 20:30 (2972 dage siden) @ UTJ

Det ændrer vel ikke på at det er ren ideologi og kassetænkning, der begrunder det manglende udbud? Det kunne jo være at andre rent faktisk kunne gøre det billigere end DSB og måske tilmed anskaffe tog der fungerer efter levering. Selv under de nuværende betingelser. Problemer lig NJ's kan vel også opstå senere, så argumentet om at "alt skal være færdigt først" betyder i praksis at ingen andre end DSB nogensinde kan finde ud af at køre tog på statens jernbanenet.

Nej, at udskyde yderligere udlicitering af DSB's jernbanestrækninger er netop IKKE ideologi, da både rød og blå blok har accepteret det gennem den nuværende DSB-kontrakt. Det er med andre ord sund fornuft.

Man skal samtidig huske på, at DSB - ud over at have skåret 1000 stillinger og 1 mia. kr. under Jesper Lok - har forpligtet sig til at effektivisere med 2-3 % om året eller 20-30 % i kontraktperioden. Samtidig har både rød og blå blok givet DSB lov til at påbegynde indkøb af et anseligt antal nye eltog med idriftsættelse fra 2024 (under forudsætning af kyndig ekstern og politisk review) - netop når de væsentligste infrastrukturarbejder er afsluttet(signalprogrammet, elektrificering af hovedlinjer og de mest passagertunge regionalstrækninger og diverse hastighedsopgraderinger på såvel hovedstrækninger som en række regionalbaner). Med andre ord er det en helt anden jernbane, vi vil have i Danmark i 2024. Og DSB vil også være et helt andet selskab med en mere enkel og "strømlinet" flåde.

Det er rigtigt, at vi formentlig taler om 4-5 udbudspakker af DSB-strækninger, hvis det kommer på tale. Men selv da vil det i et internationalt perspektiv være små, ugunstige kontrakter - bortset fra den mest lukrative København-Odense-Aarhus. Staten kan sagtens udbyde togtrafik før 2024, men vi ved fra både Arriva og DSB Øresund, at de ikke tøver med at sende regninger til den statslige trafikkøber, hvis der fx er omfattende og langvarige sporarbejder - eller sporarbejder som Banedanmark ikke har fået varslet over for operatøren i tide. Husk på at private operatører er sat i verden for at tjene penge - det ligger i sådanne firmaers dna. Derfor er der ingen garanti for, at statskassen vinder i sidste ende. Blot mine refleksioner.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak