Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Der mangler 20 mia. kr. i Togfonden DK (Trafikpolitik)

af UTJ, 9/3 2016, 14:51 (2973 dage siden) @ Søren Christian Jessen

At ingen danske banestrækninger ikke kan generere overskud, er en sandhed med modifikationer. Af DSB`s Årsrapport 2015 fremgår det, at IC/ICL strækningen København - Århus giver overskud.
Med venlig hilsen, Søren Jessen

Du skal medregne Banedanmarks kapacitetsomkostninger i regnestykket, inkl afskrivninger på anlægget. DSB "overskud" bestemmes alene politisk af hvilken infrastrukturafgift man pålægger DSB. Men det er da godt at togdriften i sig selv ikke giver underskud. Og hvis det er sådan er det da værd at efterprøve om dette overskud, frembragt af et monopol er optimalt. Og nej det giver ikke mening at sammenligne med vejtrafikken, som jo i den grad er en finansieringskilde for staten.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak