Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Der mangler 20 mia. kr. i Togfonden DK (Trafikpolitik)

af Scharfenberg, 9/3 2016, 20:42 (2972 dage siden) @ UTJ

Jeg tror heller ikke på elektrificering til Frederikshavn lige med det samme, men det må forventes at strækningerne til Aarhus og Aalborg samt Nordvest- og Sydbanen bliver elektrificeret indenfor en overskuelig årrække hvilket gør det ugunstigt at udbyde trafikken indtil da.
Det er da også lidt tyndt med forslag til eventuelle strækninger der kunne sendes i udbud i dag her i tråden.

Det må du hellere forklare nærmere. Hvorfor skulle man ikke kunne udbyde strækningerne som de er i dag? Driften af alle strækninger kan vel udbydes - problemet er vel at der er risiko for at statens eget selskab muligvis lægger et meget lavt bud og at staten derefter skal ind og dække tabet, plus kompensere de konkurrende bydere fordi de ikke vandt i en fair udbudsrunde.

Det har meget lidt med køreplaner, infrastruktur, vedligeholdelse og fremtidsdrømme at gøre. Den slags kan nemlig skrives ind i kontrakterne, hvis man ellers vil. Tilbage står det ideologiske i at forære statsselskabet opgaven uden prissammenligninger. Men det er jo netop politik.

Som skrevet kan strækningerne sagtens udbydes, som de er i dag. Men kender du et udenlandsk togselskab, der inden 2024 har lyst til at byde på København-Aarhus med dieseltog til 180 km/t? Alternativt med eltog til Fredericia og dieseltog videre. Nej, vel? Staten kunne selvfølgelig arrangere det således, at en fremmed operatør måtte leje et antal af DSB's aldrende IC3 - og evt. IC4 som en bonus - vedligeholdt af DSB på DSB's værksteder. Attraktivt for en fremmed operatør? Nej, vel?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak