Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Der mangler 20 mia. kr. i Togfonden DK (Trafikpolitik)

af Søren Christian Jessen @, 9/3 2016, 14:18 (2972 dage siden) @ UTJ

Udliciteringen af DSB-strækninger er rigtignok sat i bero indtil DSB-kontraktens udløb i 2024, og det giver sådan set ret god mening, da det først er til den tid, jernbanen vil have fået et ordentligt løft på infrastrukturen......

Hvordan hænger dette logisk sammen? Jeg kan forstå hvis det er at ideologiske grunde. Jeg kan også forstå hvis det er af regnskabsmæssige grunde, hvor staten ikke vil tage nedskrivningen af DSB's formentlig overvurderede aktiver. Men at udskyde det med baggrund i en udbygningsplan giver ingen mening.

.......attraktivt at overlade pendlertunge og lukrative strækninger til.................

Ingen danske banestrækninger kan generere overskud. Det hele er ren tilsætning. Der er højst tale om krydssubsidiering fra spidstidspunkter til ydertidspunkter og fra hoved- til sidestrækninger. Enkelte tog kan give overskud, isoleret set, men hvis kapacitetsomkostningerne medregnes gør de det næppe heller.

At ingen danske banestrækninger ikke kan generere overskud, er en sandhed med modifikationer. Af DSB`s Årsrapport 2015 fremgår det, at IC/ICL strækningen København - Århus giver overskud.
Med venlig hilsen, Søren Jessen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak