Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Der mangler 20 mia. kr. i Togfonden DK (Trafikpolitik)

af UTJ, 11/3 2016, 08:34 (2971 dage siden) @ andersj

Fælles for de selskaber du nævner er at dem der har anskaffet nyt materiel har røde millionbeløb på bundlinien og er ejet af enten store koncerner eller rige investorer. Det kan sikkert sagtens lade sig gøre at konkurrere på strækningen Aarhus-København med nye eltog når den tid kommer, men det kræver nogle risikovillige investorer der er parate til at smide et milliardbeløb ind i projektet med en lang udsigt til udbytte. Westbahn er en succes, men netop pga. de massive investeringer er sorte tal på bundlinien stadig et godt stykke væk.

Nej det kræver adgang til finansiering. Risikoprofil og tidshorisont er noget andet. Et godt projekt med en positiv nutidsværdi kan altid sælges videre hvis der er nogle som finder risiko/afkast mv passende i forhold til alternative investeringsmuligheder. Dermed er man ikke bundet til at "vente" på afkastet. Man kan også låne mod et projekts værdi, fratrukket en risikopræmie.
En investor behøver således ikke at være "rig", men skal selvfølgelig have adgang til kapital, som godt kan være lånt. Risiko anses som regel for mindre hvis projektet gennemføres af en organisation der har erfaring osv.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak