Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Der mangler 20 mia. kr. i Togfonden DK (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 9/3 2016, 13:52 (2973 dage siden) @ UTJ

Jeg tror heller ikke på elektrificering til Frederikshavn lige med det samme, men det må forventes at strækningerne til Aarhus og Aalborg samt Nordvest- og Sydbanen bliver elektrificeret indenfor en overskuelig årrække hvilket gør det ugunstigt at udbyde trafikken indtil da.
Det er da også lidt tyndt med forslag til eventuelle strækninger der kunne sendes i udbud i dag her i tråden.

Det må du hellere forklare nærmere. Hvorfor skulle man ikke kunne udbyde strækningerne som de er i dag? Driften af alle strækninger kan vel udbydes - problemet er vel at der er risiko for at statens eget selskab muligvis lægger et meget lavt bud og at staten derefter skal ind og dække tabet, plus kompensere de konkurrende bydere fordi de ikke vandt i en fair udbudsrunde.

Det har meget lidt med køreplaner, infrastruktur, vedligeholdelse og fremtidsdrømme at gøre. Den slags kan nemlig skrives ind i kontrakterne, hvis man ellers vil. Tilbage står det ideologiske i at forære statsselskabet opgaven uden prissammenligninger. Men det er jo netop politik.

Selvfølgelig kan man udbyde alle strækninger her og nu, det vil bare blive mange gange dyrere at gøre det nu fremfor når infrastrukturen er færdig.

Hvad noget helt andet er så tror jeg ikke på at man reelt sparer noget ved at udbyde trafikken til 117 forskellige operatører der så skal etablere 117 forskellige organistationer, administrationer, værksteder, driftsreserver osv. Der er jo en grund til at de mange privatbaner herhjemme har slået sig sammen for at opnå stordriftsfordele. Man kan sparer mange penge på at bestille 1 x 100 togsæt fremfor 5 x 22 togsæt og på at vedligeholde 100 af samme type togsæt fremfor 5 forskellige togsæt i 22 eksemplarer hver.

I Tyskland klatkøber man også togsæt hver gang man vinder en strækning og en virksomhed kan stå tilbage med mange forskellige togtyper fordi kravene til de forskellige udbud er varierende. Det giver dårlig fleksibilitet, større omkostninger og ringere service til passagerene.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak