Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Der mangler 20 mia. kr. i Togfonden DK (Trafikpolitik)

af Scharfenberg, 8/3 2016, 21:44 (2973 dage siden) @ UTJ


Jeg er sådan set ganske optimistisk mht gennemførelsen, men det kommer ikke til at gå som planen, kommer til at tage længere tid og der vil være politiske forviklinger i hele processen. Problemet er DSB som man ikke vil udlicitere, for på den måde skal en statskasse med til stadighed mere begrænsede midler (vi får ikke gang i økonomisk vækst uden skattenedsættelser og med skattenedsættelser mindre provenu....) til investeringer er der ikke til statsgaranti til både tog og infrastruktur. Det er den barske realitet når det offentlige Danmark har nået loftet, også selv om nogle drømmer videre om offentlig realvækst.

Udliciteringen af DSB-strækninger er rigtignok sat i bero indtil DSB-kontraktens udløb i 2024, og det giver sådan set ret god mening, da det først er til den tid, jernbanen vil have fået et ordentligt løft på infrastrukturen. Spørgsmålet er så, om Deutsche Bahn, SJ og andre finder det tilstrækkeligt attraktivt at drive togtrafik i Danmark til den tid. Og om flertallet af folketingspolitikere vil se det som attraktivt at overlade pendlertunge og lukrative strækninger til fremmede statskasser. Som det ser ud nu, vil følgende anlæg være klar:

* Der er elektrificeret helt til Esbjerg (dec. 2016)
* Første etape af timemodellen mellem København og Odense inkl. højhastighedsjernbanen København-Køge-Ringsted (dec. 2018)
* Næstved-Køge elektrificeret og opgraderet til 160 km/t (2018? 2020?)
* Anden etape af timemodellen mellem Aarhus og Aalborg 160/200 km/t - formentlig også elektrificeret
* Ringsted-Odense opgraderet til 200 km/t (2021)
* Signalprogrammet udrullet også på de lange skinner (2021 - BDK holder vist indtil videre fast i denne deadline)
* Sydbanen (Ringsted-Nykøbing F) opgraderet til 200 km/t og elektrificeret (2021-2024)
* Nordvestbanen elektrificeret og Holbæk-Kalundborg opgraderet til 160 km/t (inden 2024?)

Følgende vil udestå:

* Timemodellens tredje etape (Odense-Aarhus). Elektrificering forventes dog gennemført inden 2024
* Femern Bælt

Så vidt jeg ved prioriteres elektrificeringen af Fredericia-Aarhus-Aalborg, så der ikke skal skiftes mellem el- og dieseltog i Fredericia til/fra Aarhus/Aalborg.

Med etape 1 og 2 af timemodellen - som altså er uafhængige af Togfonden DK - vil det allerede begynde at se attraktivt ud med rejsetiderne:

* København-Odense: 0:58
* København-Esbjerg: 2:00 (2:15?)
* København-Aarhus: 2:30
* København-Aalborg: 3:35
(Korriger mig hvis jeg tager fejl med rejsetiderne)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak