Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Godstog Helsingør-København (Trafikpolitik)

af steenth, 17/5 2020, 12:07 (1669 dage siden) @ P.Jensen

En sådan forbindelse fra Helsingør til Tåstrup/Roskilde vil få så meget modstad lokalt p.gr.a. larm m.v. som svenskerne så slipper for.

Der er allerede reserveret plads til motorvej udover jernbane i på Ring 5 linjen. Og der er modstand imod den. Men det er det mest oplagte sted at anlægge en bane.

Men når regnedrengene beregner rentabiliteten i forbindelsen vil der være mange andre projekter som står foran. En relativ lav passagermængde og en lav infrastrukturafgift giver ikke nok indtægter.

Godsmængden kan kan godt bære projektet. Der allerede på Femernforbindelsen regnet på 3 tog i timen. Og de skal kunne komme til/fra Sverige.

Kommer aldrig til at ske!

Hvad er alternativet til en bane langs Ring 5? Er det at passagertrafikken tilpasses til godstrafikkens behov?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak