Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

HH-forbindelsen - Information til offentligheden (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 31/12 2020, 15:04 (1304 dage siden) @ P.Jensen

Europasporet kommer ikke til at ske.....

Hvilken interesse har vi danskere i det overhovedet taget. Svenskerne synes det vil være rart med en forbindelse udenom Malmö som så til gengæld skal gennem (under) centrale dele af København.

Hvis man i stedet udvidede Kastrup lufthavn stationen som det også er planer om og så satte hastigheden til 100 km fra Kastrup til afgreningen før Hyllinge, ville antal kanaler kunne øges - og vel og mærke til alle typer tog og så er kapacitetsproblemet løst mange år ud i fremtiden.

Skånetrafiken planlægger med 10 regionaltog i timen i hver retning i 2040. Deres målsætning på Malmö-København hedder 100.000 daglige passagere i 2040, hvor der var 29.000 i 2019. Dertil kommer fjerntog.

Jeg går også ud fra at der stadig er tunnelrestriktioner for godstog, hvilket betyder at der ikke må være andre tog i tunnellen i samme spor når et godstog kører igennem tunnellen. Transporteres der farligt gods må der heller ikke være nogle tog i modsatte rør.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

De danske gasværker og banerne omkring

De danske gasværker og banerne omkring. Pris 330 kr.

Læs mere
ContecRail
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak