HH-forbindelsen - Information til offentligheden (Trafikpolitik)

af Svend @, lørdag 02. januar, 2021, 22:08 (127 dage siden) @ P.Jensen

Med 10 tog hver vej (excl. fjerntog og godstog) - dvs. et tog hver 6'te minut skal der en forbindelse mere over Øresund.

Lokaltog - som jeg forstår som det, vi i dag kalder Øresundstog- vil inkludere Göteborg som det er idag - via Lund/Helsingborg.

Tror ikke at man til/fra Stockholm vil køre udenom Lund og Malmö med tilsammen et opland på noget over 400.000 indbyggere. Der skal passagerer fra disse to stationer for at få frekvensen op på måske timedrift mellem Stockholm og København.

Men den løsning jeg foreslog med en 2 sporet godsforbindelse fra Ørestad til Malmö gods ville kunne løse kapacitetsproblemet. Tror svenskerne så ville lægge to spor mere til Malmö nedre....

Godstog kan køre via Ny Ellebjerg og udenom København Centrum og visse tog kan da bruge godsforbindelsen.

.
Mon ikke det ville være smartere at kigge på (regional-)togsmateriel, der kan transportere flere passagerer end de tog, der kører i dag, samt på mulighederne for at køre længere godstog, i første række 1000 meter tog Sverige-Danmark-Sverige.
Hvis svenskerne vil betale for anlæg af en metrolinje Malmö-København (Kastrup?) og/eller en jernbanetunnel til regionaltog Helsingborg-Helsingør, så værs´go´.

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen