Avatar

Godstog Helsingør-København (Trafikpolitik)

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, søndag 17. maj, 2020, 13:51 (7 dage siden) @ P.Jensen

En sådan forbindelse fra Helsingør til Tåstrup/Roskilde vil få så meget modstad lokalt p.gr.a. larm m.v. som svenskerne så slipper for.

Banen fra Helsingør til Hillerød har ligget der siden 1864 og de sidste år har der kørt regelmæssige godstog på denne strækning (Stålormen til/fra Frederiksværk).
Strækningen fra Hillerød og sydvest-syd over er i relativt åbent land, så der er det bestemt ikke umuligt at anlægge en bane til både gods og måske også persontog (erstatning af linie 600S ??).
Banen popper op her på kanalen med jævne mellemrum, men hvordan er det på den svenske side? Bilernes hovedvej mod Stockholm har jo altid (?) gået via HH og E4 mens banen går fra Malmø og nordpå. Fra Hälsingborg ville godstog skulle via Göteborg og derfra mod Stockholm.
Nu er det vist bl.a. Volvo og Ikea der bruger tog til forsendelse af varer sydpå og for Volvo er det jo fint at gå via Göteborg, men i skrivende stund er jeg ikke klar over hvorfra IKEA sender deres varer sydpå. Älmhult var der deres første varehus åbnede og den by ligger jo bekvemt på linien imellem Malmø og Stockholm.
Nåh - HH tunnel og de nødvendige landanlæg er nok ikke øverst på listen over kommende baneprojekter

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MH376
Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965
I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbanehistorisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og konverteret til pdf-format.
 Læs artiklen 

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen