Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

HH-forbindelsen - Information til offentligheden (Trafikpolitik)

af esni, Frederikssund, 3/1 2021, 12:39 (1379 dage siden) @ Niels Bak

I de tidligere svenske planer for højhastighedbaner, var det ellers lige netop det svenskerne planlagde - en højhastighedsbane fra Stockholm, som gaflede ud i Skåne til hhv Malmø og Helsingborg med en ny HH-forbindelse.
De planer er siden opgivet igen, og målet er nu udelukkende Malmø, da Danmark ikke har vist synderlig interesse for en ny forbindelse inden for overskuelig tid. Men hvis jeg husker ret (jeg kan ikke umiddelbart finde de gamle rapporter online mere), så var konceptet noget med et tog i timen via Malmø/Kastrup med endestation i Kbh og et tog i timen via HH, som fortsatte sydpå (med en rejsetid til Stockholm på ca 3 timer må forventes en markant stigende trafik). Men hvis Kbh skal med på den model, så kræver det også en ny bane ind langs Helsingørmotorvejen da kystbanen både er for langsom og for overbelastet.
Og set i det lys så løser Europasporet faktisk det problem bedre. Men det er desværre ret tydeligt, at det er et lokalpolitisk initiativ fra Landskrona Kommun, og måske derfor er deres tilslutning til en kommende højhastighedsbane en noget forkølet discountløsning, som kun forholder sig til de konkret planlagte første bidder af det kommende svenske højhastighedssystem (her Hässleholm-Lund), ligesom jeg også finder deres tilslutning i København mærkværdig med en satsning på en helt ulogisk "cirkeldrift" af regionaltog over den nye forbindelse og Øresundsbroen.

Og så aner vi midtbanens spøgelse igen....

--
Eskild


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak