HH-forbindelsen - Information til offentligheden (Trafikpolitik)

af Niels Bak, søndag 03. januar, 2021, 20:31 (55 dage siden) @ Bent Jensen

Fra officiel svensk side er det på nationalt plan kun HH-forbindelsen, som der har været vist interesse for. Men problemet med den er, at den også kræver store investeringer på land på den danske side i hhv ring 5 til gods og ny bane ind til kbh hvis man vil satse på højhastighedstog. Selv om der er sat arealer af til den første er det lokalt upopulært og ikke et stort behov i Danmark isoleret set og ift. den anden, så har der i Danmark ikke rigtig været interesse for at koble sig på det europæiske højhastighedsnet - endnu i hvert fald. Så på den danske side har modtagelsen været lidt kølig.

Så er der Europasporet og metro til Malmø. Begge har lokal opbakning men mangler nationalt momentum i både DK og Sverige. Der er dog kræfter nok bag til at få lavet seriøse forslag, beregninger mm, så det kan ændre sig over tid. Metroen løser dog på ingen måde problemet for godskapaciteten og giver heller ikke bedre langdistanceforbindelser. Personlig har jeg lidt svært ved at se, hvad den skal tilføje, som det nuværende regionaltog med tre stop i Københavns Centrum, tre i forstæderne (incl lufthavnen), et i Malmøs forstæder og to i centrum ikke allerede dækker ret godt.

De øvrige - tunneller langs Køge Bugt, direkte Sverige-Tyskland mm - er så vidt jeg kan se ikke andet end våde drømme hos tilfældige ingeniører. Og den slags har det sjældent med at blive til noget.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen