Godstog Helsingør-København (Trafikpolitik)
Godsmængden kan kan godt bære projektet. Der allerede på Femernforbindelsen regnet på 3 tog i timen. Og de skal kunne komme til/fra Sverige.
Det er vist en svag overdrivelse med 3 tog via Femern.Jeg mindes at det er forudsat 3 kanaler igennem Danmark, hvoraf de 2 kører via Femern og den sidste kører via Storebælt. På visse tider af døgnet forekommer det logisk, at der kan køre 3 via Femern, men næppe i dagtimerne.
Grundlæggende er det ikke noget problem at kører 3-4 godstog i timen over Femern da der nok ikke kommer mere end 1-2 persontog i timen...
En ting er hvad der kommer af trafik umiddelbart ved åbningen, men da jeg har på fornemmelsen at man påregner at have forbindelsen åben i en årrække er det nok helt utroligt smart at lave en beregning på hvad det FREMTIDIGE trafikniveau kommer til at være, og så planlægge ud fra det. Det ville være så ærgerligt hvis man 3 år efter åbningen fandt ud af at man havde underdimensioneret infrastrukturen.Jeg har lidt på fornemmelsen at du ikke havde det i tankerne med din kommentar.....
Det er svært at spå, især om fremtiden. Men men både antallet af gods- og persontog er jo langt over hvad vi har i dag, så jo det var det egentligt. Man kan da godt have store forhåbninger til Femern, men realistisk, hvor mange persontog kommer der så?
Hvis regler for godstransport bliver de samme som passage af store bælt og øresundstunnellerne vil der kun være et tog med gods i tunnellen ad gangen.
Det tager op mod 15 min at få det igennem på de 22 km.
Så vælget står mellem 4 godstog pr time eller 3 godstog og 2 persontog.
Med tanke på de formidable planer om nattog, mere gods på skinner og flere højhastighedstog til kontinentet - ja så kniber der allerede fra starten med kapaciteten. Dels i tunnellen men også på skinnerne fra københavn og Helsingør hvis blot 2/3 af de mange fantasier om ekstra tog skal realiseres.