Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stilling - genåbning - nu med gratis offentlig transport (Generelt)

af tgpedersen, 16/11 2018, 18:12 (1988 dage siden) @ Michael Deichmann

På HD 1. del i Nationaløkonomi fik vi en øvelsesopgave der gik ud på at beregne den nationaløkonomisk optimale pris på overfarten af Storebæltsbroen. Som nogen sikkert erindrer blev det jo diskuteret voldsomt i sin tid da princippet om brugerbetaling af vejanlæg blev introduceret der.
Til trods for at mange af politikerne har nationaløkonomisk baggrund (Cand. Oecon eller Polit.) var det måske overraskende resultat: 0,00 kr.

Det er fordi brotakster i virkeligheden fastsættes efter et moralsk-religiøst, ikke et økonomisk princip. Folk der aktivt afviger fra samfundets norm ved at forlange at køre over et sted der af Skaberen er bestemt til anvendelse af diesel-færger, vil blive pålagt en mulkt for denne overtrædelse. En slags afladsbrev, udstedt af staten på fællesskabets vegne.

låst
2632 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB ME1508
Teglværker i Danmark
Teglværker i Danmark

Her er en oversigt over danske teglværker. Listen indeholder de teglværker, der (så vidt vides) havde jernbanespor enten i form af eget spornet eller sidespor til en anden jernbane. Med tiden vil listen også indeholde de lokomotiver, der tilhørte de enkelte teglværker.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak