Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanebro over Vejle Fjord (Generelt)

af Rail, 17/11 2018, 17:06 (1987 dage siden) @ Frank Poulsen

De der samfundsøkonomiske beregninger er jeg ikke 100% enige i. Så beklager hvis det står et sted.

Men jeg tænker at antallet af pendlere med toget fra Næstved vil stige væsentligt ved 10 min mellem togene, frem for 5 min kortere rejsetid... Er der taget højde for om der kommer 1000 flere daglige rejsende kontra flere tog, fremfor hurtigere tog? i den totale samfundsøkonomiske beregning? Allerhelst så jeg jo gerne begge dele :)

Nu er Næstved egentligt et dårligt eksempel.. For vi skal først være enig om hvad vi vil.
Skal der være 10 minutters drift på alle tre ruter mellem København og Næstved?

6 afgang i timen mellem København og Næstved kommer helt af sig selv i løbet af de næste år, men de 6 tog kommer til at køre ad tre forskellige veje.

Men ja naturligvis er der taget højde for det.. Men der er også taget højde for de ekstra driftsomkostninger, hvor de 5 minutter kortere rejsetid reducere driftsomkostningerne.

Tilsvarende vil anlægsudgifterne til en ny hovedbanegård i København og dobbeltspor på lille syd også indgå 10 minutters drift mellem København og Næstved.
Så du kan jo sagtens være uenig, men så kunne du jo overveje at lave dine egne beregner?

låst
2528 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak