Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kattegat med 350 km/t - Take 2 (Generelt)

af TroelsH, 21/12 2018, 10:27 (1953 dage siden) @ TroelsH

Hvad skal der til for at presse rejsetiden ned til 45 minutter mellem Kbh H og Århus H og kan det betale sig?
Det jeg ser i den her forbindelse med en mulighed for høj hastighed, er at man pga den unikke geografi med de to største byer i DK, kan binde dem sammen med centrum til centrum tog på under en time. Hvad betyder det?

  • Det betyder at det for mange af dem som tager flyet i dag vil kunne betale sig at tage toget - særligt pga tjek-in i lufthavnen, samt turen derud, både i Kbh og Århus.
  • Toget vil også kunne konkurrere med bilen i de fleste tilfælde, da bilerne kører 130 km/t.
  • Toget kan også konkurrere med busserne, som vil køre 100 km/t. I dag tager mange bussen over Odden til 150kr.
  • Alle der i dag har pendler lejligheder mm kan i stedet pendle hver dag mellem Århus og Kbh
  • U'et slipper for en masse trafik.

Så der er nogle fordele, og man kan derfor heller ikke tage passagertallet fra Storebælt og bruge det. Passagertallet vil blive noget højere end i dag, både fordi at toget vil kunne konkurrere på tiden, men også fordi at trafikken vil stige når rejsetiden kommer ned under en time mod tre timer i dag.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak