Kattegat med 350 km/t - Take 2 (Generelt)

af TroelsH, fredag 21. december, 2018, 10:27 (181 dage siden) @ TroelsH

Hvad skal der til for at presse rejsetiden ned til 45 minutter mellem Kbh H og Århus H og kan det betale sig?
Det jeg ser i den her forbindelse med en mulighed for høj hastighed, er at man pga den unikke geografi med de to største byer i DK, kan binde dem sammen med centrum til centrum tog på under en time. Hvad betyder det?

  • Det betyder at det for mange af dem som tager flyet i dag vil kunne betale sig at tage toget - særligt pga tjek-in i lufthavnen, samt turen derud, både i Kbh og Århus.
  • Toget vil også kunne konkurrere med bilen i de fleste tilfælde, da bilerne kører 130 km/t.
  • Toget kan også konkurrere med busserne, som vil køre 100 km/t. I dag tager mange bussen over Odden til 150kr.
  • Alle der i dag har pendler lejligheder mm kan i stedet pendle hver dag mellem Århus og Kbh
  • U'et slipper for en masse trafik.

Så der er nogle fordele, og man kan derfor heller ikke tage passagertallet fra Storebælt og bruge det. Passagertallet vil blive noget højere end i dag, både fordi at toget vil kunne konkurrere på tiden, men også fordi at trafikken vil stige når rejsetiden kommer ned under en time mod tre timer i dag.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Sidespor ved Næstved
Sidespor ved Næstved
Et par indlæg på Jernbanen.dk´s opslagstavle vedrørende det militære sidespor nord for Næstved station samt sidesporet til Mogenstrup Grusgrav, er samlet og viderebearbejdet af Lars Christensen til denne artikel med bl.a. et stort kort.


 Læs artiklen 
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen