Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SF: For lille kapacitet på Vejle Station (Generelt)

af mpp, 19/3 2019, 11:12 (1865 dage siden) @ Fynboen

Det er begge dele. Når man ser på de nye baner der er planlagt til timemodellen handler det i høj grad om at få de gennemkørende tog væk fra de gamle baner så der er bedre plads til at køre regionaltog og lokaltog. En banes kapacitet bliver udfordret når der er mange tog der skal køre forskellig hastighed da de hurtige tog så indhenter de langsomme og man skal lægge tid ind til at togene kan overhale hindanden.

Den nye bane København Ringsted aflaster f.x. strækningen København–Roskilde, der i dag er landets travleste. Den nye bane over Vestfyn aflaster en masse stationer på den gamle bane og giver plads til at de lokale tog rent faktisk kan få plads til at køre, måske endda med halvtimesdrift. Tilsvarende er de to baner der er planlagt i Østjylland lagt der hvor de vil aflaste mest: igennem Vejle hvor der er 4 perronspor og der i øvrigt skal udflettes mod Herning/Struer (og måske snart til Billund også) og mellem Skanderborg og Aarhus, hvor der også kører en del lokal Arrivatog.

Når der bliver elektrificeret er der tanker om at lave et egentligt s-togslignende regionaltogssystem fra Kolding i syd til Randers i Nord. Det kunne måske endda kombineres med togene Odense–Fredericia og vupti er der et kæmpe løft til pendlerne i Østjylland og på Vestfyn der kan have et tilbud målrettet til dem.

Hvorfor så lave de nye baner som højhastighedsbaner og ikke almindelige baner kunne man så spørge. Det gør man for at være fremtidssikrede og fordi der er nogle EU-regulativer der siger, at nye baner skal bygges til 250 km/t. København–Ringsted er ~60 km og de andre baner vist omkring 30-35 km – man kunne bygge dem til endnu hurtigere tog, men det giver ikke rigtigt mening når man alligvel vil køre de længste stræk på gamle baner (der dog er blevet opgraderet).

Når det er sagt er der selvfølgeligt også et selvstændigt ønske om at køre med hurtigere tog, men når man regner på samfundsøkonomien er den gevinst for lille til at det kan betale sig at bygge de nye baner. En kæmpe gevinst er den øgede kapacitet det giver på banenettet til alle slags tog og det er derfor man har valgt de specifikke projekter i timemodellen og ikke nogle andre projekter.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak