Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SF: For lille kapacitet på Vejle Station (Generelt)

af mpp, 19/3 2019, 22:26 (1865 dage siden) @ Peter Aaquist Hansen

Det er rigtigt og det er samme historie omkring togene til Frederikshavn. Det er værd at bemærke at ingen af projekterne er samfundsøkonomisk rentable selvom der dog er nogle gode politiske grunde til at vælge at prioritere projekterne. Givet at IC/IC Lyn så kører på Aalborg–Frederikshavn og Struer–Vejle som regionaltog og der i øvrigt er gode korrespondancer mellem regionaltogene og IC/IC Lyn i de timer der ikke er direkte tog til København er der et spørgsmål om hvor vigtige de direkte tog reelt er. Er der f.x. mange der vælger at tage afsted en time tidligere eller senere for at køre direkte eller tager folk bare det tog der bedst passer og acceptere at skulle skifte. For mig er det rigtigt rigtigt mange år siden jeg sidst kørte direkte til Struer og ellers har jeg skiftet.

En anden ting er så om Struer/Herning ville blive koblet på timemodellens Superlyn. Den projekterede køreplan giver ikke meget tid til at koble tog sammen men det kunne man nok finde ud af. Fortsætter de som almindelige IC tog vil der nok være mange der alligevel vil foretrække den hurtigere forbindelse med et skifte. Det er også værd at bemærke, at DSB i udbudsmaterialet for de nye elektriske tog ikke efterspørger driftskobling (som IC3/ER4 i øjeblikket), men kun op-/nedformering hvor der bliver sat togsæt af efterhånden som man når gennem Jylland. Selv hvis der bliver elektrificeret er det ikke sikkert at man vil lave en køreplan med de nye tog som man gør det med IC3 i dag. ICE bliver f.x. kun kørt to og to sammen (ICE3, ICE2, ICE-T) og delt eller samlet en gang undervejs – og så er der også en del bloktog stadig (ICE1, ICE4).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

ContecRailIndsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak