Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SF: For lille kapacitet på Vejle Station (Generelt)

af Pylorus, 21/3 2019, 07:56 (1863 dage siden) @ Niels Bak

Det er rigtigt at når det gælder højfrekvente bybusser så er det helt ligegyldigt.

Det er det til gengæld ikke når det gælder alle andre tilslutninger. En timemodel er en af de faktorer som har været med til at løfte den togdriften og den kollektive trafik i det hele taget i Schweiz til måske Europas bedste og mest benyttede.

Så vi tager lige et helt praktisk eksempel for de tungnemme - tider iflg. rejseplanen:

Dejligt - men skal vi så ikke lige starte med at være enige om et par ting.
Timemodellen betyder at man på 1 time kommer fra København til Odense på strækninger med tog til min. 200 km/h. Kun med et stop på Sjælland.
Fra Odense til Aarhus på 1 time ligeledes med strækninger med tog til min. 200 km/h. Kun med et eller 2 stop - hvor er lidt uklart.
Fra Aarhus til Aalborg på 1 time med strækninger med tog til min. 200 km/h. Kun med et stop.
Afgang med 30 min. interval.
Jeg kan se at Trafikstyrelsen i en analyse dateret 08.02.2019 benytter udtrykket ”Superlynstationer”; Esbjerg, Fredericia, Horsens, Kolding, København, Odense, Randers, Vejle, Aalborg og Aarhus.
Enig??

Det lyder alt sammen også fint - men størstedelen af de rejsende er imidlertid personer som stiger af og på på stationer mellem disse 4 byer (København/Odense/Aarhus/Aalborg) eller skal fra mange af de ikke-betjente byer til en af de 4 byer(København/Odense/Aarhus/Aalborg).
De tog som pågældende skal benytte kommer jo IKKE til at køre på faste minuttal.

De busser som skal bringe passagerer til og fra stationerne som er så heldige at blive betjent med timemodellens tog med faste minuttal skal ankomme til stationen x antal min før togafgang. Her skal du overveje om du vil satse på den raske pendler som gerne vil bruge mindst tid på skift (altså max 4-5 min fra busankomst til togafgang) eller den ældre dame med kuffert som kun rejser 2 gange årligt og kræver 10-15 min). Uanset hvad har du igen 2 muligheder.
Bussen kan f.eks. ved ½ times drift ankomme 15 min FØR togafgang og vente 15 min til EFTER togafgang for at tage passagerne fra det ankomne tog med eller køre umiddelbart.
Du skal blot huske at indtænke spisepause / toiletbesøg / køretidsregler og ikke mindst en rute som gør at bussen ankommer / kører på minuttallet.
Det er sjældent muligt!
Dertil kommer at der jo skal køre en del andre tog som transporterer flertallet af de rejsende til de stationer som IKKE betjenes i timemodellen. Her skal buskøreplanen jo også gerne passe - eller skal disse passagerer stå og vente?

Jeg erkender jeg er tungnem og som tidl. skrevet også praktisk anlagt.
Jeg savner derfor en som evner at beskrive hvordan timemodellen reelt betyder noget for en pendler fra f.eks. Korsør til Glostrup eller fra Sorø til Middelfart?
Tror ikke nogen evner det og derfor er timemodellen også et blålys som ikke gavner den alm. pendler udover at nogle strækninger bliver opgraderet i hastighed. Men uden ekstra sporkapacitet vil "superlyntogene" gang på gang betyde forsinkelser for de alm. pendlertog.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv

DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det var involveret i hele 2 uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør og 4 måneder senere op bag i et godstog ved Klarskov på Sydsjælland.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak