Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

SF: For lille kapacitet på Vejle Station (Generelt)

af Pylorus, 20/3 2019, 12:36 (1864 dage siden) @ krabsen

Fuldstændig enig - Timemodellen er overordnet udtænkt for at nogle politikere kan føre sig frem på noget som betyder meget lidt for de fleste borgere.


Desværre endnu en, der ikke har forstået ideen med timemodellen. :-(
Det væsentlige i timemodellen er overhovedet ikke, om det tager fire minutter mere eller mindre mellem byerne.

Både og - for pendlere (som i parentes trods alt er dem der er flest af) gør det en forskel.
Især hvis man også sikrer at vejen såvel til stationen fra hjemmet og fra station videre til arbejdsplads er indtænkt i det samlede trafikscenarie. Her kniber det dog gevaldigt!


Timemodellen muliggør, at afgang nord- hhv. sydpå fra f.eks. Aarhus kan ske i samme minuttal. Det betyder, at tilbringerbusserne kan optimeres, fordi du kan bruge samme busser, uanset om du skal den ene eller den anden vej med toget.

Og dét sparer ventetid, ressourcer og penge for både rejsende og trafikselskaber.

Er du pendler er det ligegyldigt! Du skal blot vide hvad tid dit tog kører og finde enten en P-plads eller en bus som kan bringe dig til stationen.
Er du turist og kun rejser få gange - så er det også ligegyldigt.

Teoretisk kan du så have ret i at busser som kommer med passagerer til stationen nødvendigvis må ankomme 4-5 min FØR afgang af toget og så vente 4-5 min til EFTER ankomst af "minuttoget" for at tage passagerer med, som lige er stået af.
Det betyder at bussen så typisk holder ved stationen 8-10 min. Det kræver plads til holdende busser og tiden er alligevel for kort til at chaufføren kan nå at komme på toilettet eller spise.

Så gevinsten ved at "tilbringerbussen" kører på faste minuttal hængt op på toget er derfor nok begrænset.

Og når jernbanen om 15-20 år måske kommer til at fungere som vi forventer - ja så har vi fået selvkørende mindre busser, så udgiften til chaufføren er sparet. væk.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MH345ContecRailSvenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak