Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Danmark fremad - Togfonden er med (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 8/4 2021, 19:42 (1076 dage siden) @ steenth

I følge Kristian Bil Lorentzen (Facebook) skulle de politiske forhandlinger om infrastrukturplanen starte i næste uge. Bil Lorentzen savner hærvejsmotorvejen i regeringens udspil. Jeg glæder mig til at se, at han i forhandlingerne får (noget af) den. Jeg glæder mig endnu mere til at se ham betale prisen: Tilslutning til Togfonden DK:-D.

Udspillet hænger ikke sammen med Togfonden. Det blev faktisk nævnt på pressemødet, at det er åben over for partier, som ikke er med i togfonden. Og efter hvad jeg kan se, så er det netop designet til et meget bredt forlig... For jeg kan ikke set det "gift", som var i togfonden... Og det var togfondens finansiering, som gjorde at de borgelige partier ikke ville med. I den nye runde er finansiering den almindelige ramme til investeringer. Det er reelt en videreførelse hvad man med det tidligere gjorde i "En grøn transportpolitik" fra 2009, som dette skal afløse.

Mvh
Steen

Finansministeren siger i sin tale at udspillet indeholder finansiering af gældende forlig: Bedre og Billigere samt Togfonden.

Gense pressemødet
(Lige omkring 7.50 i pressemødet)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak