Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Danmark fremad - Togfonden er med (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 8/4 2021, 20:03 (1076 dage siden) @ Poul Brandt

I følge Kristian Bil Lorentzen (Facebook) skulle de politiske forhandlinger om infrastrukturplanen starte i næste uge. Bil Lorentzen savner hærvejsmotorvejen i regeringens udspil. Jeg glæder mig til at se, at han i forhandlingerne får (noget af) den. Jeg glæder mig endnu mere til at se ham betale prisen: Tilslutning til Togfonden DK:-D.

Udspillet hænger ikke sammen med Togfonden. Det blev faktisk nævnt på pressemødet, at det er åben over for partier, som ikke er med i togfonden. Og efter hvad jeg kan se, så er det netop designet til et meget bredt forlig... For jeg kan ikke set det "gift", som var i togfonden... Og det var togfondens finansiering, som gjorde at de borgelige partier ikke ville med. I den nye runde er finansiering den almindelige ramme til investeringer. Det er reelt en videreførelse hvad man med det tidligere gjorde i "En grøn transportpolitik" fra 2009, som dette skal afløse.

Mvh
Steen


Finansministeren siger i sin tale at udspillet indeholder finansiering af gældende forlig: Bedre og Billigere samt Togfonden.

Gense pressemødet
(Lige omkring 7.50 i pressemødet)

På side 6 I udspillet står desuden følgende:
Regeringen står bag de gældende forlig om Togfonden DK og Bedre og billigere kollektiv trafik. Regeringen lægger derfor op til, at der reserveres midler inden for rammen til offentlige investeringer, der muliggør de resterende prioriteter i Togfonden samt til initiativer målrettet bedre og billigere kollektiv trafik.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak