Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Danmark fremad – Infrastrukturplan 2035 (Trafikpolitik)

af Frank Poulsen, 9/4 2021, 14:32 (1116 dage siden) @ KKLD

Det er faktisk hurtigere med S-tog og det er ikke en gang de førerløse. Nivå-togene er 40 sekunder langsommere, men der er stop på Svanemøllen, Nordhavn og Vesterport som der ikke var før og derudover er der dobbelt så mange afgange så de 40 sekunder er indhentet ved kortere ventetid på toget.

I denne plan afkortes regionaltog til Hellerup St hvor der kan vendes tog hvert 10. minut for forbindelsesmuligheder og også som aflastning af Østerport/Helgoland/København H for meget få penge.


Hvor på vej til Hellerup vil du overhale? Det der i din plan kører først fra Nivå kommer 2 min senere til Hellerup end det der kører senere fra Nivå...


Det er ikke min plan, men Trafikstyrelsens: https://www.trafikstyrelsen.dk/da/-/media/TBST-DA/Kollektiv-trafik/Lister/Publikationer...

Der bliver overhalet mellem Hellerup-Klampenborg hvor der i dag er 2 spor til S-tog og 2 spor til Kystbanen. Her vil de 2 spor til Kystbanen (spor 1+2) blive brugt til overspringende tog til Helsingør og de 2 spor til S-tog (spor 3+4) til stoptogene til Nivå.

Regionaltog vendes hvert 10. minut på Hellerup St.


Ah ok de vil udnytte sporene på den måde. Stram plan med kun 2 min i forbindelse med overhaling synes jeg. Men ok.


Hvad får dig til at tænkte at det er stramt?

Det er et stykke på cirka 5km med fri mulighed for overhaling og endda også med 3 stop undervejs.

CBTC gør også at togene kan køre tæt på hinanden, især også når de er førerløse.

Hvis det er så kunne man lade Helsingør-toget køre 1 minut før så der er en større buffer til at indhente Nivå-toget.


Man kunne også i stedet for have en masse korte førerløse tog så der er en afgang fx hvert 4. minut med stop på alle stationer.

Jeg føler 2 min er stramt. Der skal 3 min til at registrere en forsinkelse i dag. Så 2 min er ikke meget til at nå foran, hvis man lige halter en smule... Og ja man kan sagtens stoppe alle tog på alle stationer. Men det tror jeg ikke giver noget godt... Så bliver de jo tilsvarende langsommere og mere ukomfortable. Et godt miks. Jeg mener jo Kystbanens køreplaner som de er i dag faktisk er ok. De bliver så ændret, men problemet er forsinkelser nemt spreder sig. Der mener jeg jo et 3. spor fra Klampenborg til Rungsted ville gavne rigtig meget. Og udnytte det om morgenen til de gennemkørende mod kbh, og om eftermiddagen mod nord for de gennemkørende tog. Jeg ville ikke ændre på køreplanen, men bare sørge for at ved en forsinkelse på det standsende tog, jamen så bliver det gennemkørende ikke ødelagt i den pågældende myldretidsretning. Og jeg mener der burde være masser af plads til det. Og hvorfor Rungsted. Jamen fordi begge systemer standser igen i Kokkedal og Nivå, så det er strækningen Klampenborg - Rungsted der er interessant at kunne gøre dette.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Amagerbanen på cykel

Amagerbanen på cykel. Pris 260 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak