Danmark fremad – Infrastrukturplan 2035 (Trafikpolitik)

af Niels Bak, fredag 09. april, 2021, 00:44 (28 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg synes heller ikke ambitionsniveauet er imponerende.
Som sagt er der ikke meget nyt, men der er dog en del af de kendte projekter, som med udspillet nu bliver finansierede. Vigtigst Ring Syd og så Ringsted. Ikke nogen overraskelse, men ikke desto mindre vigtigt, og også at det sker snart.
Men ellers er det mest aflysninger, der falder i øjnene: Billundbanen (godt det samme, men alligevel) og ikke mindst elektrificering nord for Ålborg og til Struer. Især det første er skidt, hvis der skal være nogen som helst perspektiver om en effektiv godsdrift, og vi har oven i købet forpligtet os til det over for EU.
Noget som helst mere ambitiøst mangler til gengæld helt (ud over at Kattegat skal undersøges i en separat proces), hvor der ikke engang er undersøgelser af mere visionære projekter som fx den supplerende S-togstunnel med. Det er som om man tror, at omstillingen til metrodrift med et snuptag løser alle problemer. Når det gælder S-tog til Roskilde og Helsingør, så er der argumenter for og imod, men noget afgørende løft er det altså ikke. Heller ikke kapaciteten mod Sverige er nævnt.
Og så mangler lokalbanerne også næsten helt - både de aktuelle problemer med finansiering af sporudskiftninger og en bedre sammenhæng med den øvrige jernbanedrift. (undtagelsen er Hillerød Station, som er med)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965
Hirtshalsbanen gennem 40 år 1925-1965

Dette hæfte på 60 sider om Hirtshalsbanen udkom i 1965 på Signalpostens forlag som en hyldest til banens 40 års jubilæum. Det er skrevet af A. Gregersen og med i redaktionskomiteen var endvidere Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen