Danmark fremad - Togfonden er med (Trafikpolitik)

af Niels Bak, fredag 09. april, 2021, 10:23 (110 dage siden) @ Poul Brandt

Korrekt. Et forlig kan til enhver tid ændres, hvis forligsparterne er enige om det, og det er det, som sker her, da de resterende togfondsparter er enige om det (må man gå ud fra at ministeren har klappet af). DF valgte at bryde forliget, som ellers på Christiansborg er stort set no go, hvis man vil tages seriøst i fremtidige forhandlinger, og ud over de saglige arguementer for at pille Billundbane og Laurbjerg ud, så er der nok også en portion tak for sidst i det. DF vil næppe kunne forhandle sig frem til en flad femøre i de kommende forhandlinger.
Når togfondsprojekterne ikke er med i oversigten (ud over banen på Vestfyn, som fremrykkes, og som ikke er kontroversiel), så er det også for at signalere, at de fortsat ikke er til diskussion. Der kan ikke handles med dem, men til gengæld hænger regeringen og forligspartierne på at finde finansieringen, hvis den nuværende ikke rækker, hvad den formentlig ikke gør.
Venstre og Konservatives pris er, at de må løbe fra det indgåede men så vidt jeg husker aldrig vedtagne trafikforlig, som VLAK indgik med DF før sidste valg. Selv om mange af især vejprojekterne er med, så er andre ikke, og regeringen vil ikke bruge det som grundlag for forhandlingerne. Dvs, at V og K skal betale med andre indrømmelser for at få de frasorterede projekter tilbage på dagsordenen, hvis det er det, de vil.


For god ordens skyld bør det nævnes at DF ikke brød forliget. DF meldte sig ud i forbindelse med et valg. Det er kutyme at man kan gøre det. - Så vidt jeg husker kan man takke dem for at de under den blå regering fik sat penge af til hastighedsopgradering Hobro-Aalborg og Aarhus-Randers.

Nja og tja. Problemet er at indholdet ikke var implementeret endnu, og dermed følte forligsparterne sig berettiget noget røvrendt, og har næppe lyst til at tage en tur mere i samme karrusel. Når man tidligere har aflyst vedtagne investeringer, så har det som regel været i enighed mellem forligspartnerne, også ud over gældende valgperiode (der er dog undtagelser. Da Storebæltsbroen i sin tid blev aftalt, så brød S et forlig med de radikale om at flytte togfærgerne til Knudshoved)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen