Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Danmark fremad – Infrastrukturplan 2035 (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 10/4 2021, 15:21 (1282 dage siden) @ Rail

Hvilket togsæt er det du taler om? det lyder som en ret teoretisk øvelse du har gang i?
Jeg har efterhånden set data på utroligt mange tog og det du skriver passer ikke med den virkelighed der findes.

Det er baseret på en længere privat diskussion med Lasse fra Bombardier om 300 km/t tog i forhold til 250 km/t tog.

Dengang kom vi frem til at:
"Som eksempel på dagens højhastighedsmateriel kan tages ZEFIRO Express (250 km/t) med en start acceleration på 0,9 m/s og hvis ekstra motor tilkøbes 1,1 m/s. Omregnet (ændret gearing) til tophastighed på 300 km/t og med den ekstra motor, svarer det til en start acceleration på 0,9 m/s/s. "

Dette 300 km/t tog vil således accelerere bedre end det tilsvarende 250 km/t tog, idet begge vil have en start acceleration på 0,9 m/s/s, men 300 km/t toget kan holde denne acceleration indtil en højere hastighed.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak