Danmark fremad – Infrastrukturplan 2035 (Trafikpolitik)

af KKLD, fredag 09. april, 2021, 10:24 (27 dage siden) @ Jensen123

Noget som helst mere ambitiøst mangler til gengæld helt (ud over at Kattegat skal undersøges i en separat proces), hvor der ikke engang er undersøgelser af mere visionære projekter som fx den supplerende S-togstunnel med. Det er som om man tror, at omstillingen til metrodrift med et snuptag løser alle problemer.


Men hvad menes der egentlig med "metrodrift"? På den centrale strækning og vel også Ringbanen kan man jo godt sige, at der allerede er metrodrift. På den centrale strækning kommer der et S-tog ca hvert andet minut i dagtimerne (når der ikke er sporarbejde og alt muligt andet, som ikke bliver løst uanset, hvad man kalder driften).

Er "metrodrift" et andet ord for førerløse S-tog? Eller at der på hele S-banen skal køre tog hver 90. sekund?


Som jeg lige husker det, er der tale om fem minutters drift, som på ringbanen. Hvordan det harmonerer med kapaciteten i røret ved jeg ikke.

https://www.ekspresgruppen.dk/s-togs-eksprestunnel-forslag-upg

De kunne lave en eksprestunnel. 2 linjer til alle stationer med 8-min-drift. Så mindst 4 minutter mellem togene på alle stationer. Her bruger man korte førerløse tog.

Røret får plads til 40 tog i timen med CBTC og 5 min drift på 3 fingre svarer til 36 tog i timen (12 per finger).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen