Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tunnelelementfabrik skal anvendes til kommende projekter (Trafikpolitik)

af Jensen123, 9/4 2021, 09:31 (1116 dage siden) @ Michael Deichmann

Nej tak.så hellere tænke på kollektiv trafik omkring de største byer i Danmark,så kan Svenskerne slås med Tyskerne om en tunnel fra Sverige til Tyskland.

Jeg for lyst til frit at citere en svensk minister fra diskussionen om lukning af Barsebäck:
Danmark er ikke et tegneserieland!

Samfundet er afhængig af så meget varetransport og pendling at det transportarbejde kan ikke løftes af den kollektive trafik!
Det kan godt være at der set fra Christiansborg kører en S-bane langs med Hillerødmotorvejen og den planlagte Frederikssundmotorvej, men de der kører ad den nuværende Hillerødmotorvej og den planlagte Frederikssundmotorvej arbejder ikke på Slotsholmen eller i gå eller cykelafstand fra Nørreport, men i bæltet omkring Ring 3 og 4.
Og for Hillerødmotorvejen er det i lige så høj grad et problem nordpå både om morgenen (Regionshovedkvarter, Novo-Nordisk, Fuji, Foss Electric mm) og eftermiddag (hjemtrafik) end det er et problem ind mod byen om morgenen.

Tja, efter at have brugt næsten 15 år på s-togs linjen mod Hillerød for at give mit bidrag til medico boomet i Hillerød, har jeg kunnet konstatere, at end ikke en koordinering af køreplanerne mellem S-tog og busser har der været politisk og administrativ vilje til. Nå, optimisme, Hillerød Station er igen kommet på planen og skal ombygges. Skal vi gætte på det bliver med en gangbro over sporerne i 5 meters højde, så passagererne kan få en gratis vask og føn. Der er jo ikke noget som vandret regn en morgen med 4 grader. Man bliver så dejlig frisk og man skal ikke løse tillægsbillet til det. Ren service.

Så i går på Lorry, at nogen vil have moderne skinnebårne løsninger langs de nye motorveje i hovestadsområdet. Det er muligt det er bedre end busser, men flytter det bilisterne over? Næppe. Baseret på pressemødet igår, virker det også som om den siddende regering er nået til den konklusion. Der blev udtalt meget klart, at med overgangen til ikke fossile transport former, vil de ikke blande sig i hvilken transportform folk vælger. Jeg var lidt overrasket over den udmelding, men måske skal den ses i lyset af den udvikling, der foregår på Frederiksberg og København med eksempelvis Valby Bakke projektet og nedlæggelse af parkeringspladser og så med rettidig kynisme lade bilisterne stege i deres egne køer. Forlængelsen af Hillerød og Frederikssundmotorvejen løser jo ikke de problemer og det er der vist heller ikke nogen politikkere som tror.

For en månedstid siden var en kvindelig forfatter, jeg har lykkeligt fortræng navnet, bosiddende i Gentofte, som i Berlingske blev spurgt hvad hun synes København manglede for at blive en bedre by. Hun svarede flere parkeringspladser. Jeg tænkte: "Hey Dino, watch out for the comet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak