Danmark fremad – Infrastrukturplan 2035 (Trafikpolitik)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, fredag 09. april, 2021, 14:49 (109 dage siden) @ Frank Poulsen

Det er da også noget underligt noget.
Så få vi kun de få ting som pressen synes vi skal have.
Den 4 stats magt. Skulle tror vi var i 1985, hvor det ikke var muligt med andet.
Når det er en politisk debat....


Man kan jo selv downloade og læse den 72 sider lange tekniske gennemgang som er blevet offentliggjort i dag. Jeg kan godt forstå at de ikke vil have hr og fru bøv til at stille 1.000 irrelevante spørgsmål om eksproprieringer osv.

Link: https://www.trm.dk/publikationer/2021/danmark-fremad-infrastrukturplan-2035/


De underliggende rapporter for hver region havde jeg ikke fundet. Kun den generelle. Tak!

Og med hensyn til at de ikke vil have 1000 spørgsmål, nej selvfølgelig ikke. Jeg har da heller ikke sagt at alle skulle kunne stille spørgsmål. Bare at se med. ligesom man kan på samråd og møder osv i Folketinget ellers.

Man kunne følge med. Jeg loggede ind via ministeriets offentlige link til zoom mødet og angav medie som "Jernbanen". Mødet er netop slut.

Så hermed skal jeres "journalist" rapportere:

Der var ikke meget nyt i forhold til de fremlagte skriftlige planer, som blev gennemgået. Naturlig blev en masse detailspørgsmål afklaret. En del journalister havde ikke læst materialet så godt og skulle have svar.
En IDA/Ingeniøren journalist brugte omkring 15 minutter af spørgetiden med at foredrage sine holdninger til Ministeren, og kun stille få, ofte irrelevante spørgsmål i forhold til det pressemødet handlede om.

Jeg bemærkede at det blev bekræftet et par gange at finansieringen af Togfonden er med i de 160 mia. kr.
Forhandlingerne med Togfondpartierne starter imidlertid først når det store forlig er på plads (før sommerferien håber Ministeren), da ministeren f.eks. ikke kan vide om det store forlig ender med at finansierer den genopretning af jernbanen, som er forudsætningen for at kunne foretage de regionale hastighedsopgraderinger.

Jeg spurgte om hastighedsopgradering af Femern forbindelsen og over Lolland. Ministeren og en embedsmand, Flemming Schiller fortalte at det ikke vil give noget særligt i sparet tid, da 250 km/t tog har langsommere acceleration end 200 km/t tog.
Hvilket er noget gammeldags sludder, da 250 km/t tog i vore dage sandsynligvis vil være bedre motoriseret end 200 km/t tog, og dermed have samme accelertion. Men det illustrerer ret godt at man i ministeriet ikke er klar over dagen situation for materiel. Sådan som Lasse så ofte her har fortalt os er tilfældet.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing - Rødby - Puttgarden 250 km/t
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB ME1524
Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen