Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Danmark fremad – Infrastrukturplan 2035 (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 10/4 2021, 13:59 (1204 dage siden) @ Rail

Hvilket er noget gammeldags sludder, da 250 km/t tog i vore dage sandsynligvis vil være bedre motoriseret end 200 km/t tog, og dermed have samme accelertion. Men det illustrerer ret godt at man i ministeriet ikke er klar over dagen situation for materiel. Sådan som Lasse så ofte her har fortalt os er tilfældet.


Hvilket 250 km/t-tog accelerer hurtigere end et tilsvarende 200 km/t?

Hvis du køber et "standard" 200 km/t togsæt, og sammenligne med et tilsvarende, men 25% kraftigere motoriseret (og 25% højere gearet) 250 km/t togsæt, vil startaccelerationen være den sammen.
Men hvor 200 km/t togsættet vil kunne holde startaccelerationen indtil f.eks. 80 km/t, så vil 250 km/t togsættet kunne holde accelerationen indtil 100 km/t før den begynder at falde.
250 km/t togsættet vil således accelerere bedre end 200 km/t togsættet ved hastigheder over 80 km/t.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanehumør
Jernbanehumør

´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.

Læs mere
DSB MX1036

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak