Elasticitet - 300 km/t kontra 250 km/t (Generelt)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, torsdag 14. januar, 2021, 11:08 (282 dage siden) @ Gæst42

Og jo højere Vmax, desto længere tid og distance, før man kan komme helt derop. Eksempel: København H-Odense (afstand: 160 km): Nuværende rejsetid med 180 km/t og diverse både midlertidige og varige hastighedsnedsættelser: Lyntog og Lyn+: 1 time og 10 minutter. Med materiel til 200 km/t og Ringsted-Odense opgraderet: 1 time og 5 min.

Du kan fjerne de 5 min hvis du også har 180 km/t igennem Ringsted.

.
Men rejseplanen siger 1 time 11 minutter for Lyn+.

Faktisk giver alene Ringsted-Odense opgraderet 5 minutter (ved 200 km/t).

Dertil kan så lægges besparelsen ved 200 km/t i stedet for 180 km/t på ny bane via Køge.
60 km ved 200 km/t i stedet for 180 km/t er 2 minutter.

Rejsetiden når så ned på 1 time og 4 minutter.

De sidste 4 minutter skal så opnås med 200 km/t gennem (eller udenom) Ringsted.
Er hastigheden 120 km/t i dag? I givet fald skal man opgradere 10 km strækning fra 120 til 200 for at opnå 2 minutter. Så lang en strækning tror jeg ikke man kører 120 km/t i dag.

Under alle omstændigheder mangler stadig 2 minutter. Men mon ikke man kan reducere køretids-tillægget når banen omkring Slagelse er blevet fornyet om et par år. (forudsat der er hastighedsnedsættelser i dag).

Og så har de nye elektriske tog bedre acceleration.

Så ja, 1 time rent kan nok lige gennemføres med hiv og sving ved 200 km/t. (Hvilket jeg i øvrigt har forudsat i mit notat om strategien for 2030-2050:)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing - Rødby - Puttgarden 250 km/t
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen