Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elasticitet - 300 km/t kontra 250 km/t (Generelt)

af Niels Bak, 15/1 2021, 18:29 (1158 dage siden) @ mikedk2100

Jeg ved der findes et sted hvor man kan se antal rejsende fra f.eks. Næstved station og se hvortil de rejser. Kan ikke finde den aktuelt.
Som jeg husker det er der (før Covid-19) omkring 6.000 daglige pendlere fra Næstved. Over Storebælt (men ikke kun fra Odense) var der omkring 15.000 daglige pendlere. Men der er jo ganske mange andre byer på Sjælland med jernbanestation. Så antal pendlere er meget større på Sjælland end dem som kører over Storebælt vil jeg stadig fastholde.


Jeg har nu heller aldrig påstået, at antal pendlere pendlere er mindre på Sjælland end fra Fyn. Jeg sætter spørgsmålstegn ved, om vi rent faktisk kan få flyttet særlig mange pendlere fra bilerne over i toget, selvom der investeres i hurtigtog og hyppigere afgange fra fx Næstved, Holbæk og andre større stationer. Folk skal jo også hen til de større stationer, og eftersom den kollektive trafik er ikke-eksisterende udenfor de de større byer og dem med lokalbane, så kan det kun ske med bil.

Og er man først i bilen, så tror jeg ikke på, at mange gider køre til Næstved (hvor der også er kø ind mod stationen) for at skifte til et tog. Men vi får jo se, når hverdagen er blevet normaliseret efter Covid-19, om Køge Nord rent faktisk fjerner nogen biler på Køge Bugt motorvejen.

Man regner faktisk med et pænt trafikspring fra Næstved når den væsentligt hurtigere forbindelse over Haslev og Køge Nord åbner.

Men du har ret i at det næppe bliver folk fra Mogenstrup som i stort tal kører ind til Næstved og forsøger at finde en parkeringsplads for at tage toget derfra. Erfaringen fra andre byer med gode forbindelser er, at det er folk fra det umiddelbare opland, hvor det giver mening at komme til stationen med cykel, bus, gåben eller lige blive smidt af af konen, som man kan vinde over i toget i stort tal. Fra Slagelse fx er togets markedsandel af folk som kommer fra selve byen og skal til københavnsområdet ganske betydelig (jeg kan ikke huske det præcise tal, og jeg kan heller ikke huske hvor jeg har det fra, men hvis min rustne hukommelse er rigtig, så er vi i nærheden af 60 procent). Undtagelsen er folk som fx arbejder i et af ministerierne og skal helt ind i centrum af København, hvor det er ret umuligt med en bil. Men de sidder formentlig i toget i forvejen mange af dem.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hectorrail

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak