Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elasticitet - 300 km/t kontra 250 km/t (Generelt)

af mikedk2100, 14/1 2021, 12:55 (1160 dage siden) @ My1202

Arh det synes jeg ikke man kan udlede af de tal. Det siger jo intet om, at de alle skal til København. Det kan lige så godt være rejser fra Stege til Næstved, Nakskov til Nykøbing F og fra Odense til Fredericia. Alle har over 50 km.

Enig - men for det første er der alt i alt flest pendlere blandt borgere på Sjælland.
For det andet rejser mange - som du selv påpeger - nok fra Odense og vestpå. Så det totale antal pendlere fra Odense mod København er nok ret begrænset.

Enig i, at der er flest pendlere på Sjælland og mange af dem skal til København. Men det er ikke ensbetydende med, at toget er en mulighed for dem. Det er dit gætværk, at det totale antal pendlere fra Odense mod København er ret begrænset. Jeg ved det ikke, og efterlyser derfor nogle tal.


Jeg er ganske klar over, at der er trængsel på motorvejene ind mod København, men det nytter jo ikke noget at ville lave 10 minutters drift med hurtigtog fra Næstved til København, hvis folk kommer fra Stege, Stubbekøbing, Dalmose eller Rønnede og skal til København. Derfor er det vigtigt at få nogle tal for, hvor mange der rent faktisk vil kunne bruge en forbedret togdrift.


Men det er en god ide at lave hurtige tog fra Odense for nogle få tusinde medens 100.000 sidder fast på motorvejene på Sjælland i et forsøg på at komme til Københavnsområdet og alle har forlængst opgivet jernbanen med deres lange og ustabile driftforhold?

Jeg vil sådan set bare have nogle tal på, hvor mange af dem på motorvejen, der reelt er mulighed for at få over i toget.


Og som en anden nævnte, så er Odense Danmarks 3. største by. Her er potentiale for at bo i Odense og arbejde i København. Noget som flere af mine kolleger allerede gør. De andre af mine kolleger, som bor udenfor København, men på Sjælland, bor så langt fra en station, at de ikke kunne drømme om at bruge det offentlige, uanset hvor hurtigt toget ville køre eller hvor ofte. De tager bilen, for den bringer dem fra hjem til job uden skift. Men det var selvfølgelig før coronaen vendte op og ned på alt.

Jo flere som flytter til Odense jo dyrere bliver boligerne der og flere pendlere vil få længere til Odense banegård.
Så det argument du fremfører bider vist sig selv i halen.

Nej det synes jeg ikke. For Odense er en storby med en rimelig attraktiv kollektiv trafik - snart letbane - til banegården. Så selvom man bor i en forstad til Odense, så vil det være langt nemmere at bruge kollektiv trafik til København, end det vil være at gøre det fra fx Rønnede.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB F663Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak