Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Den danske jernbanes største udfordring? (Generelt)

af Scharfenberg, 4/7 2018, 23:16 (2123 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
redigeret af Scharfenberg, 4/7 2018, 23:43

Kvalitetsfaldet fra 2014 og den manglende "evne" til at gøre noget ved det!

Med kvalitetsfaldet mener jeg:
Faldet på ca fem procent i antal kørte tog (der i forvejen var noget lavere, end det oprindeligt planlagte)

Pga. IC4

Forlængelsen af rejsetiden med (i flere tilfælde fem til ti procent)

Ikke kun begrundet i ønsket om bedre at kunne indhente forsinkelser men også begrundet i de mange LA-forhold og sporarbejder på banen i disse og kommende år. Rejsetidsforøgelsen til/fra Næstved er direkte begrundet i anlægsarbejder og afledte effekter

Faldet i punktligheden - der knap nok er indfriet gennem længere rejsetid, og er helt håbløse i myldretiden

2016: Under kontraktmålet for DSB
2017: Over kontraktmålet for DSB
2018 1. halvår: Over kontraktmålet for DSB

Takstreformerne der reelt er skjulte prisforhøjelser

Takstreformerne er provenuneutrale for trafikselskaberne. Dvs. nogle få rejserelationer har fået lidt dyrere priser, andre har fået billigere priser. Men de fleste har nogenlunde uændrede priser som følge af reformerne. Reformerne har i øvrigt ryddet gevaldigt op i de mange forskellige måder, priserne fastsattes på i den kollektive trafik.

Eksplosionen i brugen af "togbusser"

Skyldes især det øgede antal sporarbejder. Erstatningstransport er DSB og Arriva forpligtet til i deres kontrakter med Transportministeriet. Ministeriet skal i vidt omfang også godkende brugen heraf.

Faldet i antal siddepladser i togmateriellet (vi har langt færre pladser i togene end vedtaget i de politiske aftaler fra 2009)

Pga. IC4


Det er gået voldsomt ned ad bakke - meget hurtigt - og løsningen synes at være, at man skal vente på at det hele bliver bedre om en ti års tid - uanset om der er løsninger, der kan "redde" jernbanen langt hurtigere, men disse fejes af bordet uden man egentlig gider undersøge dem, for "hvis man kigger på en Plan B, mister man fokus på Plan A..."

/Lasse

Nja. 10 år gælder vel kun for Signalprogrammet og Femern-forbindelsen. I løbet af de næste 10 år er der følgende highlights:

* 2019: Kbh.-Ringsted og Køge Nord åbner
* 2021: Nye Vectron
* 2022: Nye enkeltdækkere
* 2024: Nye eltog

Endvidere elektrificering af:
* Køge Nord-Næstved
* Ringsted-Nykøbing F
* Roskilde-Holbæk-Kalundborg
* Aarhus-Aalborg
* Fredericia-Aarhus

Der er selvfølgelig mange ubekendte, men hvorfor ikke glæde os over de trods alt mange tiltag, der er på vej?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak