Avatar

Sikringsanlæg Værslev-Kalundborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/7 2021, 02:39 (1010 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der er, synes jeg, to yderst interessante elementer i denne "sag":

1) Hvordan fik man et gammelt sikringsanlæg i Værslev til at "styre" PU-signaler og U-signal 1959-1965? og
2) Hvad var der af blokanlæg mellem Værslev og Kalundborg 1959-1965?

Ad 1): Det har jeg intet bud på, og afventer spændt, hvad eksperterne kommer frem til.
Ad 2): Her skelner vi mellem automatisk linjeblok og manuel linjeblok. Hvis man vil se en oversigt over automatiske linjeblokanlæg, slår man op i SR 1935 bilag 1. Bilaget blev løbende ajourført og Værslev-Kalundborg er f.eks. ikke at se i 1962, men optræder først i 1965 (jf. i øvrigt den tidligere viste meddelelse fra generaldirektoratet).

Men hvor kan man finde en tilsvarende oversigt over manuelle linjeblokanlæg? Det kan man faktisk ikke. Jeg har i hvert fald ikke kunnet finde en sådan i hverken SR 1935, SIR 1944, TIB, Meddelelser fra generaldirektoratet eller SODB.

Det tætteste, jeg har kunnet kommet på at dokumentere en manuel linjeblok Værslev-Kalundborg, er her:

[image]

Desværre er sagsakten ikke fra perioden 1959-1965, og der er heller ikke tale om et materiale, der henvender sig til til driftspersonalet.

Så endnu engang: Hvor kan man finde en oversigt over manuelle linjeblokanlæg, og vel at mærke en oversigt, som blev ajourført løbende?

Lidt talgymnastik: Jf. ovenstående var der 231,2 km manuel linjeblok pr. 1. april 1957, hvilket bekræftes af DSB’s årsberetninger. Ifølge samme falder det tal til 207,7 pr. 1. april 1958, 183,4 pr. 1. april 1959 og 165,0 pr 1. april 1960.

Hvis man har styr på resten af jernbanenettet, kan man hurtigt finde ud af, om Værslev-Kalundborgs 7,8 km er inkluderet i faldet på 18,4 km fra 1959 til 1960:-D.

Med venlig hilsen og godnat

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak