Sikringsanlæg på Værslev

af Svend, Storkøbenhavn, 18/7 2021, 19:54 (1013 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

hvorfor i alverden skulle man nedlægge en fungerende manuel linjeblok, selv uden mellemblokpost, hvis den ellers virkede, uden at erstatte den med noget andet?


Det skulle man, hvis der ikke var behov for linjeblokken, som det kostede penge at opretholde. Der var ikke var behov for noget andet. Det er vist ret enkelt.
Meget kan man sige om DSB, men de har generelt været gode til at rationalisere og ikke opretholde funktioner, som der ikke var behov for. Hvorfor have en mand gående blot for at passe et blokapparat for nogle forholdsvis få tog dagligt? Formentlig er der ved nedlæggelsen blevet opsat et automatisk overkørselsanlæg ved banens skæring med Kærbyvej i stedet for bommene, som Ubberup-blokpasseren også passede. Pengene voksede heller ikke dengang på træerne, så det har været opportunt at spare en blokpasser væk, ligesom man sparede ledvogterne bort. Automatiske overkørselsanlæg var fremtiden, og din idé om, at toggangen mellem Værslev og Kalundborg var så intens, at den ikke kunne klares med manuel af- og tilbagemelding mellem de to stationer, men at det var nødvendigt med to blokafsnit, tror jeg ikke på. Da der indførtes automatisk linjeblok Værslev - Kalundborg i 1965 var det OGSÅ for at spare penge, rimeligvis fordi Værslev station kunne overgå til at være ubemandet, hvorfor trafikken Væ-Kb ikke længere kunne bestrides med af- og tilbagemelding.

Togplan VIII gældende fra den 30. maj 1965 angiver for første gang, at Værslev station er fjernstyret og at stationen (formentlig) ikke længere er bemandet med lokalt personale, herunder med stationsbestyrer. Det bare en antagelse, men det ville være naturligt at lukke for billetsalg og postekspedition fra den dag (eller lige efter), stationspersonalet ikke længere var involveret trafikafviklingen.

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak