Sikringsanlæg på Værslev

af Bjarne Bo Andersen, 23/1 2023, 20:20 (460 dage siden) @ kka-dk

Det kan godt være jeg kan bidrage lidt med hensyn til sikringsanlæget på Værslev station.
Var trafikelev i Værslev fra efteråret 1962 til foråret 1963. Boede på et værelse på pakhuset til 8.00 kr.pr. md. Der var ikke mellembloksignal mellem Værslev og Kalundborg på dette tidspunkt Togene blev af og tilbagemeldt til Kalundborg hhv. Svebølle (om aftenen til Jyderup, Svebølle ubetjent) og Gørlev.Linjeringning1 gang 5 for tog med ulige tognummer og 2 gange for tog med lige tognummer. 3 overkørsler mod Kalundborg, 3 overkørsler med Svebølle og 2 overkørsler mod Gørlev. Ledvogterpersonalet meldte sig hver morgen kl. 7;00 for at få justeret klokken og for at få oplyst om eventuelle særtog. Som jeg husker det var indkørselssignalerne fra Kb Sv og Gv armsignaler med trådtræk. Fremskudte signaler var daglyssignaler (drevet med gasflasker)
afstanden var simpelthen for lang til trådtræk (placeret 400 meter før hovedsignal). Mod kalundborg var der 3 PU signaler for henholdsvis spor 1,2 og 3 .Mod Sv og Gv var der togvejsignaler med bogstavviser ( daglys) H for Holbæk og S for Slagelse. Sporskifter mod Kalundborg blev betjent med trådtræk fra post på perron 1. Sporskifterne i østenden af stationen med Hk og Gv blev betjent fra en såkaldt detacheret post. Så vidt jeg husker det,blev den kun brugt om lørdagen hvor der var krydsning mellem to tog på Slagelsebanen. Betjeningen af den detacherede post blev udført af trafikeleven. Til dette blev der brugt en cykel, der var placeret på perron 1 og hed " Blokekspressen", der var et pænt stykke at køre. Lysene i sporskiftelygterne var med lampeolie og glas. Det var også noget eleverne skulle tage sig af fylde olie på og pudse glas. Af og til skete det at en lokomotivfører gjorde opmærksom på at der ikke var lys i indgangssporskiftet. Så måtte man på "Blokekspressen" og ud for at få det lavet.
Med venlig hilsen
Bjarne


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak