Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hastighed på Kystbanen (Jernbanen i dag)

af steenth, 6/8 2019, 21:13 (1728 dage siden) @ Henning T.

Hvor hurtig kan togene køre på Kystbanen (og på hvilke dele af Kystbanen), og hvad er det der sætter begrænsningen? I Sverige kører de vel 160 eller mere?

De 120 km/t på Kystbanen er pga. manglede opgradering. I Sverige kan de, som i Danmark, kører op 180 km/t. hvis strækningen tillade det.

Hvor hurtig kan S-togene køre og på hvilke strækninger? Det føles meget hurtigere med Øresundstog.

S-tog kan kører 120 km/t en del steder. Fx Køgebugt banen fra Åmarken, Frederikssundbanen fra Vanløse, Hellerup-Lyngby og Holte-Hillerød, Valby-Høje Taastrup.

Der var forslag til hastighedsopgradering, men transportministeren ville ikke afsætte penge til det. Hvad var hastigheden på forslaget?
Kan man se noget om disse emner på en hjemmeside?

Der er nogle referencer her:
http://www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru/bilag/60/1566617.pdf
http://ing.dk/artikel/banedanmark-dropper-opgradering-af-kystbanen-bliver-tre-gange-saa...

Hørringsnotatet er nævnt de hastigheder man kan opnå:
https://www.bane.dk/-/media/Bane/Borger/Baneprojekter/Kommende-projekter/Hastighedsopgr...

S-togene har hurtigere opstart end Øresundstog. Er det ikke sådan: En DC-motor har hurtigere opstart end en AC-motor, men AC- motor vinder derefter. Et S-tog er også lettere.

Der ingen fordel i bane-motorer - både S-tog, Øresund og de fleste andre moderne el-tog bruger asynkronmotor, hvor strømen omformes til den aktuelle brug. S-tog er toptunet til mange og korte stop, mens Øresundstog bruger en del tid på hver stop.

låst
3938 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak